Hva er SEO?

Søkeordoptimalisering er veldig i vinden. Alle gjør det og alle har hørt om det, men hva er det egentlig og hvorfor kan du ikke unnvære det?

Det siste først: SEO brukes for å rangere høyere i søkemotorer, og er utrolig viktig for deg, som har en blogg, nettbutikk, eller bare en informativ side om deg eller din bedrift. Har du ambisjoner om å ta en del av den utrolig store og raskt voksende økonomien som er på nett, er det utrolig viktig å være synlig også. Er du ikke synlig vil ikke noen finne deg – så enkelt er det. Synlighet på nett innebærer at nettsiden din rangerer høyt i resultatene til søkemotorene (Dette kalles forøvrig SERP – Search Engine Result Page), fordi ut av alle resultatene som kommer opp på det en potensiell kunde søker på (det kan være millioner av treff bare på ett eneste søkeord), vil de 3 første resultatene lande nesten all trafikken på akkurat dét søkeordet.

Google brukes, veldig ofte, som referanse og målestokk når vi snakker om SEO. Grunnen til det, er at Google er den mest brukte søkemotoren i Norge og verden. Det blir søkt gjennom Google Search litt i overkant av 40 000 ganger i sekundet. Sekundet! Da er det viktig å spille på lag med Google, for at nettsiden din skal være synlig.

Det kan være veldig uoverskuelig å finne fram i SEO-jungelen, både for drevne webredaktører og nybegynnere, fordi hvor skal du begynne og hva innebærer en søkeordoptimalisering?

Vær synlig eller forsvinn i mengden

En veldig fin måte å forstå SEO på, er å se på hele internett som en stor motorvei. En eneste stor motorvei som går over hele verden, og har milliarder av bilister. Langs denne motorveien finner du en milliard av veiskilt som peker til høyre og venstre (det er registret i overkant av 1 milliard nettsider i juni 2016), og på mange av skiltene står det nogenlund akkurat det samme, mens på noen av skiltene står det helt andre ting.

Og på ett av skiltene står navnet til din nettside.

Google VIL finne deg

Google har en stor egeninteresse av at du er lett å finne for kunder – hvis du har noe på siden din som er relevant for de brukere av søkemotoren til Google, som er ute etter det du har å tilby. Det betyr at de har lagt ut en god del retningslinjer for webutviklere, slik at det skal bli lettere for deg å bli synlig. Hvis alle hadde fulgt reglene til Google ville de hatt det mye lettere med å skille ut relevante søk, og gi brukeren den beste opplevelsen ved at de finner det de er ute etter raskt og enkelt. Fordi alt handler brukeropplevelsen. Det er kjernen i søkeordsoptimalisering.

Måten de gjør det på

Alle søkemotorene bruker såkalte edderkopper (dataprogrammer som søker gjennom hele internett), for å vite hvilken informasjon som er på nettstedene rundt omkring i verden. Denne informasjonen indekseres, lagres og oppdateres med jevne mellomrom. For at søkemotorene skal kunne filtrere ut all den informasjonen som er tilgjengelig og lede brukere mot relevant informasjon, som har en nytteverdi for brukere, er de nødt til å sette opp en del parametere til å styre denne prosessen. Logaritmer. Google er kongen på dette, og er verdensledende på å veilede webutviklere, slik at det blir et vinn-vinn forhold, hvor alle tjener på det. Spesielt sluttbrukeren – Og det er jo dem alt handler om ikke-sant.
Din jobb er å gjøre jobben til Google lettere gjennom å optimalisere nettstedet ditt til å være synlig for edderkoppene.

Vi deler opp SEO i «on-site» og «off-site»

Skal du virkelig få optimert nettstedet ditt til å rangere i søkemotorer, ha en tilstedeværelse på flere plattformer og være en god opplevelse for kunder og brukere, er det ikke bare på selve nettstedet du må gjøre jobben, men også «utenfor» nettstedet. Det er en balansekunst å fokusere energien på riktig sted, fordi det nytter ikke å ha et fint nettsted som kundene dine vil elske, hvis de ikke kan finne det. På den annen side, vil det ikke være gunstig hvis kundene finner frem til deg, men ikke klarer å navigere rundt på nettstedet og ikke finner noen nytteverdi i det. Derfor, skiller vi mellom SEO som er på siden og SEO utenfor siden.

Off-site SEO:

  • Ekstern linkebygging.
  • Sosiale medier.
  • Omtaler av bedriften din.

Ekstern linkebygging handler om å få andre, relevante, nettsteder til å linke tilbake til deg. Noen vil si at linkebygning er det viktigste du kan gjøre for et nettsted. Dette er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, fordi nettstedet er nødt til å være funksjonelt og fungere optimalt også, men det er allikevel ikke helt uriktig. At noen linker til nettstedet ditt, i en kontekst som er relevant for siden din (dette gjelder ikke alltid), gir søkemotorene et signal om at ditt nettsted er relevant. Linker er pekere (eller veiskilt), og hvis dette er autorative linker (eller pekere fra andre nettsteder som får mange andre linker inn), vil nettstedet ditt oppfattes som relevant av søkemotorene. Og det vet vi allerede er viktig. Når det er viktig er det selvfølgelig mye arbeid også. Selvfølgelig. Det er ikke umulig å få mange linker til siden din, hvis du har noe relevant å tilby potensielle kunder eller brukere. Det er den anbefalte måten å gjøre det på, og det vil fungere, men det tar tid. Det er ikke uvanlig å «bygge» linker heller. Dette fungerer best for små og mellomstore aktører, hvor metoden er å kontakte andre webredaktører/bloggere/mediehus, og forklare dem hvorfor de bør nevne nettstedet ditt til deres brukere, og linke til deg.

Noen lar seg friste til å kjøpe seg fri fra denne delen, og ta i bruk såkalt «black-hat»-SEO, hvor du kjøper et hav av linker til nettstedet ditt, og får et kortvarig hopp i søkeresultatene. Det anbefales på det sterkeste å holde seg unna det. Nei. Aldri fall for fristelsen. Det vil straffe seg, fordi Google vil svarteliste nettstedet ditt, gi deg en betraktelig lavere rangering i lang tid (minst 6 mnd.) og være meningsløst for alle som har til hensikt å drive en seriøs forretning på internett.
Sosiale medier er en annen del av off-site SEO, og blir mer og mer viktig. Det er vel ingen hemmelighet, at en etablert tilstedeværelse og synlighet på sosiale medier, er viktig. Det er ikke like viktig, eller effektivt, for alle, men hvis du driver en nettbutikk eller et politisk parti, vil dette være et utrolig viktig punkt å få på plass. Det er en kunst å etablere seg på for eksempel Facebook eller Twitter, men hvis det gjøres riktig, kan det være en utrolig billig inngang til å få masser av besøk, salg og positiv omtale. Og det bringer oss til neste punkt.

Omtaler av en bedrift var ikke så viktig før (på internett), men det har forandret seg betraktelig de siste årene. Hvis du leverer et produkt, som oppfyller de kravene du kan forvente kunden har, vil du se at omtalene kommer sakte men sikkert. Omtaler er viktige, fordi det er en av få måter en potensiell kunde kan forhåndsvurdere deg på. Har du negative omtaler vil det skremme vekk noen kunder og har du positive omtaler, vil det komme nye kunder. Enkelt som det. Det er mange måter å få positive omtaler på, som for eksempel å oppfordre kunder til det gjennom direkte kontakt, konkurranser osv. Det er også en genial måte å få en direkte innsikt i hvordan kunden oppfatter deg på.

On-site SEO:

  • Responsivt nettsted
  • Relevans innen en nisje
  • Ankertekst
  • Interne linker
  • ALT-tekst og mediefiler
  • Indeksering og sitemaps
  • Intuitivt design
  • Domenenavn
  • Innhold
  • Tid

Responsivt nettsted

Begrepet responsivt nettsted virker fancy, men er egentlig ganske enkelt. Det betyr bare at nettstedet er satt opp til å fungere optimalt på tvers av plattformer som mobiltelefoner, datamaskiner, nettbrett osv. Det virker ganske innlysende i våre dager, men det er ikke alle som følger opp på denne. Og det vil straffe seg – bokstavelig talt. Google har i de siste oppdateringer uttalt at, de vil rangere nettsider lavere i søkeresultatene, hvis de ikke er tilrettelagt for å fungere responsivt.

Relevant innen en nisje

Et nettsted bør være relevant innen en nisje, eller sagt på en annen måte; et nettsted bør sørge for at de ikke gaper over mere enn de har å tilby. Ikke ha masse innhold på siden som ikke relevant for brukeren. Fokuser heller på god kvalitet og nytteverdi, fordi det vil drive mere relevant trafikk til siden din og med handlingsoppfordringer vil brukere bli til kunder.

Ankertekst

Ankertekst er en linke med klikkbar og synlig tekst. Edderkoppene vil bruke denne teksten til å avgjøre hvor relevant, og hvilken kategori det nettstedet som det linkes til, hører hjemme i. Det er en hel vitenskap bak riktig bruk av ankertekster. Overordnet sett brukes ankertekster til å peke mot andre nettsider og til å linke andre steder på nettstedet ditt. Og da er vi på neste punkt.

Interne linker

Interne linker peker mot steder på nettstedet ditt, som du selv mener er mest relevante, og det viser søkemotorene hvordan siden er bygget opp og hva som er viktig på nettstedet. Interne linker hjelper også sluttbrukeren med å navigere rundt. Med en god intern struktur, vil det bedre brukeropplevelse og gjøre det enkelt for søkemotorene å indeksere nettstedet.

Indeksering og sitemaps

Indeksering er veldig viktig for at nettstedet ditt skal være synlig i søkeresultatene. Edderkoppene, som hele tiden søker rundt på nettet, vil over tid lage et nettstedskart over nettstedet ditt. Dette gjør de for å finne frem til informasjon, som er på et nettsted og som en bruker søker etter, på en raskest mulig måte. Det er faktisk slik hele internett er bygd opp. En søkemotor lager et kart over all informasjonen den får og gjør den brukervennlig. Når søkemotoren har en oversikt over hva som finnes på siden din, vil den se hva som er viktig og i hvordan nettstedet rangerer sin egen informasjon etter relevans. Det er derfor det er utrolig viktig at du helt fra start organiserer nettstedet ditt slik du vil at den skal være, og tenk brukervennlighet – hele tiden!
Sitemaps, eller nettstedskart, kan du selv kan lage. Det finnes et hav av plugins eller informasjon om hvordan du kan gjøre dette, på nettet. Ved å lage ditt eget sitemap, kan du sende det inn til alle søkemotorene du mener er relevante (det er vel alle?) og gjøre jobben litt enklere for dem. Sender du inn et sitemap slipper du å vente på at edderkoppene har indeksert hle siden din, fordi dette kan ta litt tid hvis du ikke sender inn sitemap. Alle søkemotorene har en løsning for webmastere hvor du kan se på statistikker, få innsikt på rangering osv. Og sende inn sitemaps.

ALT-tekster og mediefiler

Alt-tekster er en alternativ teks til et mediebilde. Du vil ha en ALT-tekst på et bilde slik at ikke noe relevant informasjon skal gå tapt hvis for eksempel en browser ikke kan vise bildet. Dette er ofte relevant og bør ikke undervurderes. ALT-teksten vil også være relevant i søkeresultantene på samme måte som et fokusord er det for en side eller et innlegg på siden din.

Intuitivt design

Intuitivt design (et dårlig eksempel kan du sjekke her) er alfa og omega for god konverteringsrate og for å beholde besøkende på nettstedet. Det er utrolig viktig at en besøkende på siden uniddelbart vet hva den skal gjøre for å oppnå den brukeren vil. La oss si, at brukeren vil finne frem til et produkt, og ikke kan finne frem til det. Da vil brukeren ofte gå et annet sted og du mister en kunde. Intuitivt design kan være så mangt. Det er alt fra hvordan menyen din er bygd opp til plassering. Prøv å holde nettstedet ditt så lite rotete som mulig og hold brukervennligheten i fokus. Veldig ofte, er det alt for mye informasjon på en gang og en bruker drukner i valg. Ha klare stier til andre steder på nettstedet. Bygg opp hele nettstedet med kategorier og link relevant informasjon sammen. Dette hjelper brukeren med å forstå intuitivt hva den skal gjøre for å komme til et annet sted på nettstedet. En tommelfingerregel er at det skal være max 3 klikk fra forsiden din til hvilket som helst annet sted på nettstedet.

Domenenavn

Domenenavn blir i disse dager sett på som mindre relevant. Kunne ikke være mer uenig! Ja, kanskje det ikke har så stor betydning for søkemotorene, men det har mye å si for potensielle brukere! Men, det finnes unntak. Lange domenenavn med flere ord i ett ser ikke så bra ut det heller, selv om det kanskje forklarer nettstedet ditt på en god måte, så ser det ikke nødvendigvis så bra ut i søkeresultatene. gressklipper.no ser litt bedre ut enn gressklipperbladertilsalgs.no. Tenk fornuftig når du velger domenenavn, men er det mer fornuftig å ha et domenenavn som ikke er relevant eller “spot-on” i den nisjen du vil rangere på, så kan det være lurere å velge et domenenavn som ikke er generisk.

Innhold

Innholdet på et nettsted kommer langt ned på listen her, men er kanskje det aller viktigste du skal fokusere på mtp. on-site SEO. Kan du ikke skrive godt innhold selv kan du vurdere å kjøpe innhold mtp. SEO.  Innholdet på nettstedet viser brukere, såvel som søkemotorer, hva som gjør nettstedet ditt relevant. Her er det viktig å tenke på alt fra meta-tekst, overskrifter, nøkkelord, fokusord og oppbygning. Innholdet på et nettsted er kanskje DEN viktigste faktoren til å rangere i søkemotorer og konvertere brukere til kunder. Med overbevisende tekst kan du selge produktet eller tjenesten din, og du kan vise søkemotorene hva som gjør deg relevant for potensielle brukere. Godt innhold blir viktigere og viktigere for å rangere.