SEO og webdesign – del 1

SEO er viktig for alle bedrifter som har en tilstedeværelse på verdensveven. Det mange ikke forstår, er at dette helst skal være i tankene helt fra start – ikke legges til senere.

Nettsiden din er det viktigste du har. Dette gjelder spesielt når vi snakker om digital markedsføring, fordi det er ditt digitale ansikt mot verden. Det gjelder enten du har en nettbutikk, driver med affiliate markedsføring, eller nettstedet bare er en one-pager for å promotere en tjeneste i «den virkelige verden». Og organisk trafikk er som regel hovedkilden til at noen besøker nettsiden.

Alt for ofte, tenker ikke bedrifter på SEO før etter at nettsiden er designet (eller redesignet). Da vil de også ligge etter på SEO og digital markedsføring, noe som betyr tapte inntekter og brukere som aldri finner frem til nettsiden engang.

Hvordan lage en SEO-vennlig nettside

Helt enkelt, vil en SEO-vennlig nettside la søkemotorer gå gjennom alle sidene på nettstedet. Derfor, er det viktig at edderkoppene kan forstå innholdet og finne frem. Dette er første steg mot å øke synligheten i SERP.

En søkemotor (Google) vil bruke en spesialutviklet programvare til å tråle nettet etter nettside. Det gjør den for å finne relevante nettsider for de søkeord brukerne er ute etter. Ved å gjøre det lettere for søkemotoren å vite hva nettsiden din har av nytteverdi og tilgjengelighet på alle typer enheter er noe av det viktigste du kan gjøre for å være synlig på nett. Men, det er mange måter å bygge en nettside på og det er ikke alle teknologier som er utviklet med tanke på SEO.

Lest denne? Hvordan tjene penger på blogging!

Det viktigste først – SEO helt fra bunnen av

Det er noen helt elementære regler for SEO, som du bør ha helt fra bunnen av. Dette er viktige punkter, fordi det er mange du ikke kan gå tilbake og endre når sida har putret og gått på nettet i noen år.

Domenenavn:

Domenenavnet kan være veldig viktig av flere årsaker. For det første så er det en måte brukere kan se hva din bedrift har å by på ved første øyekast. Det er også en parameter søkemotorer bruker til å bestemme om siden din er relevant for et søkeord. Og det kan være veldig viktig for noen. Det er diskutabelt hvor viktig domenenavn egentlig er lengre, men det er avhengig av hvilket segment nettstedet opererer i. Det er stor forskjell på å ha en generell nettside som promoterer beste forbrukslån og en nettbutikk som selger rørleggertjenester i Oslo. I sistnevnte ekemspel kan det være viktigere med en mer spesifikk URL.

Uansett, så er det viktig at alle variasjoner av domenenavnet peker mot hovedsiden, sammen med alle underdomenene. Her er det viktig å bruke 301 redirects osv. Sjekk denne linken for å lære hvordan du kan lage 301 redirect med .htaccess.

Les mer i del 2