Er SEO nødvendig?

Hvis du går noen få år tilbake, var SEO noe merkelig for de spesielt interesserte, og det var neppe i pensum på noen universiteter eller høyskoler – uansett fag. I dag har de aller fleste, mindre og større bedrifter, en eller flere stillinger dedikert til SEO, og denne vitenskapen (som vi faktisk kan kalle det), er nok ansett som en integral del av det å lykkes på nett. Det er det mange gode grunner til, men når “alle” gjør det, så er det kanskje også på tide å tenke nytt? Og finnes det alternativer? Dette er spørsmål vi skal prøve å besvare i denne artikkelen.

Først: hva søkeord optimalisering (SEO) kan gjøre for bedriften din

I markedsføringssammenheng, er SEO det vi kan kalle for “gratis” markedsføring. Det vil si, at for hvert organiske salg, er dette noe du ikke betaler for, i utgangspunktet. Det vi ofte glemmer, er at det koster gjerne tid, penger og utholdenhet å komme høyt opp i SERP, og det er ingen garanti for at dette vil vare, noe vi skal komme tilbake til, og i en overgangsperiode vil du være nødt til å benytte deg av andre markedsføringskanaler.

Hvor skal du begynne?

Hvis du er helt nybegynner, er det sterkt anbefalt å lese deg opp på SEO, først som sist, for i det minste å ha et minimum av begrepsforståelse og innsikt i hva dette betyr for deg. Dette er, på den andre siden, et tema hvor du kan finne enorme mengder informasjon, meninger, data osv. på nett – ofte helt gratis. Start ut med en blogg om SEO, hvor du kan ta deg god tid til å sette deg inn i sakene. Deretter kan du avansere til rådgivning fra SEO-eksperter osv., og eventuelt kjøpe slike tjenester.

Er SEO kommet for å bli?

Så lenge deg, meg og våre kunder, bruker tekst til å søke etter noe, er SEO viktig. Selv om søke opplevelsen vil være via Aleksa (og andre), er det nødt til å ligge data i bunn, som er laget og sendt ut av butikker, nettsider osv., for at disse tjenestene overhodet skal ha noen mulighet til å finne informasjon for deg. De som jobber med SEO vet dette veldig godt, men du kan se på det som (den utdaterte) telefonkatalogen, av mangel på bedre eksempel. Hvis hele internett er telefonkatalogen, vil ikke Google, Alexa eller noen andre finne deg eller din bedrift, om du ikke er listet der.

På den andre siden, er det ikke sikkert SEO myntet på Google (som de fleste driver med), er så aktuelt om bare noen få år. En gang i tiden var det andre søkemotorer med andre logaritmer, som dominerte markedet, noe som også gjelder i andre sammenhenger, og det vil garantert endres en gang i fremtiden. Det hjelper kun å være nr. 1 i Google, når “alle” bruker Google.

Hvilke alternativer har du?

Det er mange alternativer. Selvfølgelig. Vi kan allerede se nå, at Google annonser blir dyrere og fyller mye av søkeresultatet. I vår mening er Google på vei til å bli et monster ute av kontroll, og som går langt vekk fra sitt originalen budskap, om å være en søkemotor hvor annonser IKKE skulle dominere. I dag er virkeligheten en annen, og vi ser både brukere og annonsører går over til andre kanaler, som Tik Tok, Instragram og mye annet.